Sneller fietsen zonder trapondersteuning

Met een elektrische fiets of velomobiel kan je sneller fietsen met dezelfde inspanning, of even snel met minder moeite. Maar wie rekening houdt met een aantal zaken kan een gelijkaardige winst boeken met een gewone fiets. Een gastbijdrage van Kim Verhaeghe.

785px-Leon_Georget_1909

Foto: Léon Georget in 1909.

——————————————————————————————————–

//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js
//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

——————————————————————————————————–

Efficiënter fietsen is een kwestie van weerstand overwinnen:
afkomstig van je eigen fiets, de lucht en het parcours. Hieronder een
lijstje van ingrepen om die weerstanden – waar je zo vaak op moet
vloeken – te verminderen.

Je fiets

Sneller fietsen zonder extra moeite begint met een goed onderhouden
fiets. Zelfs een peperdure gestroomlijnde fiets boet in aan snelheid
wanneer de banden onvoldoende zijn gepompt of de ketting en draaiende
onderdelen droog staan.

Ter illustratie, met een slecht onderhouden stadsfiets – de
gemiddelde studentenfiets – haal je op een vlakke weg en zonder
tegenwind met een lichte inspanning (100 Watt) ongeveer vijftien
kilometer per uur. Dezelfde fiets in goed onderhouden toestand gaat
zonder extra moeite vijf kilometer per uur sneller.

Het effect wordt duidelijker bij hogere snelheden. Een goed getrainde
man kan op een verwaarloosde fiets ongeveer één minuut aan dertig
kilometer per uur rijden (hij levert hiervoor een vermogen van 444
Watt). Op een goed onderhouden fiets houdt hij diezelfde snelheid
ongeveer een half uur, een normale pendeltijd, vol (vermogen: 271 Watt).

Snelheid verwaarloosde fiets onderhouden fiets

Bron: Masterthesis Frederik Van De Walle, Royal Institute of Technology, Zweden.

TIP 1: Pomp je banden op

De
meeste fietsers rijden met te zachte banden. Gevolg: meer wrijving met
de weg, en meer energie die in het opveren van je band verloren gaat.
Een harde band ‘plakt’ minder aan de weg, veert ook minder, en verliest
daardoor minder energie. Bovendien verslijt een band die correct is
opgepompt minder snel.

FietspompTer illustratie, om op een (brede) fietsband van 51mm breed opgepompt
tot 1,2 bar 32 kilometer per uur te kunnen fietsen, moet de fietser een
extra vermogen van 52 Watt leveren (bovenop het vermogen om
luchtweerstand te overwinnen, zie hierboven). Door de band verder op te
pompen tot 2,1 bar daalt dat vermogen tot 37 Watt. Dat verschil voel je
als fietser gegarandeerd.

Op
de zijkant van elke fietsband staat vermeld hoeveel druk er in de band
mag/moet. Hoe smaller de banden, hoe harder je ze zal moeten oppompen.
Koop een deftige (bij voorkeur voet-)pomp met drukmeter en pomp je
banden elke vier weken op. Pomp zeker ook niet te hard (opnieuw: kijk
naar de waarde op de zijkant), want een te harde band verlaagt het
rijcomfort waardoor je uiteindelijk weer trager gaat fietsen, en je
riskeert bovendien een klapband.

Tip 2: Kies snelle banden

Ook het profiel van een band bepaalt mee hoe vlot hij bolt. Fietsen met
een mountainbikeband kost je bijvoorbeeld meer energie dan met een
raceband. De “noppen” van een mountainbike band maken extra contact met
de baan, waardoor de wrijving hoger is. Binnen hetzelfde type band
bestaan nog eens variaties van harder- tot lichtlopende bandjes. Hier
moet je een keuze maken tussen duurzaamheid en snelheid: in een
lichtlopend bandje is bespaard op extra lagen tegen slijtage of lekken –
lagen die een band trager maken, waardoor deze banden minder lang
meegaan.

Fietsband
Ook de binnenband beïnvloedt je snelheid door wrijving met de
binnenkant van de buitenband. Standaard binnenbanden zijn gemaakt van
rubber met fijne roetdeeltjes (vandaar de zwarte kleur). Je kan de
weerstand verkleinen door een “light” binnenband te monteren, zoals
butyl-extra of van latex. Die laatste is helaas wel veel duurder en
bovendien veel gevoeliger voor lekken.

TIP 3: Smeer je ketting

Door wrijving gaat in alle draaiende onderdelen van je fiets, zoals de
ketting, trap- en wielas, energie verloren. Hiervan bestaan helaas geen
precieze gegevens, maar op fietsica.be wordt wel een steekproef besproken.

FietskettingHet verlies kan je beperken door alle draaiende onderdelen regelmatig
goed te smeren. Op je ketting is dat met olie, in de kogellagers
(assen) bij voorkeur met vet. Gewone (spuit) olie wordt er immers te
snel uitgewassen.

De ketting kan je bij elke poetsbeurt – bij voorkeur
elke maand – smeren. Met goed gesmeerde trap- en wielassen kan je langer
– zeker een jaar – verder.

TIP 4: Kweek geen wrak

Een goeie fiets zou geen lawaai mogen maken. Als er toch iets ‘ratelt’ is het vast tijd voor een onderhoudsbeurt. Kijk ook naar de loop van je wiel: rolt het niet meer mooi rechtdoor,
dan moet het wiel gerecht worden. Met een ‘ei’ in je wiel rijdt de fiets
minder vlot, en heb je ook meer kans dat een deel van het wiel tegen de
rem of wielvork sleept. Slepende rem, dynamo of spatbord? doe er iets aan. Voor het onderhoud van je fiets kan je terecht bij je fietsenmaker, of ga raad vragen in de Fietskeuken.

TIP 5: Kies een snellere fiets

Op een goed onderhouden fiets kan je nog sneller door je positie op de fiets meer aerodynamisch te maken. Sommige fietsen, zoals een typische stadsfiets, zijn ontworpen om
vooral comfortabel te fietsen, maar door de rechtop zittende positie
vang je wel meer wind. Andere fietsen, zoals de racefiets, zijn dan weer
gemaakt om snel mee te rijden. Dat komt gedeeltelijk door het (vaak)
lagere gewicht van de racefiets, maar vooral door de meer
aerodynamische, horizontale positie van de fietser (gezicht naar
beneden).

Op een stadsfiets staat het stuur meestal iets hoger dan het zadel,
op een sportieve fiets ongeveer even hoog en op een koersfiets zakt de
fietser zelfs nog iets dieper naar beneden door de handen onderaan in de
beugels te nemen. Door meer horizontaal te fietsen, verkleint het
frontaal oppervlak en daarmee ook de luchtweerstand. Daardoor gaat bij
eenzelfde inspanning minder energie verloren op een racefiets, en ga je
automatisch sneller.

Type fiets en inspanning

Snelheid (km/u) voor eenzelfde inspanning op een vlak parcours zonder wind met drie types fietsen: een traditionele stadsfiets, een sportieve fiets en een koersfiets. Een sportieve man kan ongeveer één uur aan een vermogen van 100 Watt fietsen, een half uur aan 200 Watt en één minuut aan 400 Watt. (Bron: Bicycling Science, David Gordon Wilson)

Positionering

Je kan je eigen fiets – ongeacht het type – meer aerodynamisch maken
door je positie erop aan te passen. Het komt er vooral op neer je wat te
spiegelen aan de renners die fietsen om koersen te winnen. Laat je niet
afschrikken door de ‘sportievere’ liggende houding. Die is immers niet
alleen minder vermoeiend, je kunt er ook stabieler in sturen, je voelt
minder druk op het zadel en je vangt makkelijker schokken afkomstig van
hobbels in de weg op. Het voelbare nadeel is dat er meer druk op je
handen, armen en schouders komt, maar dat is vooral een kwestie van
gewenning.

TIP 6: Zet je stuur lager

Waardoor je automatisch meer voorover gebogen gaat fietsten. Het effect
van een meer aerodynamische positie kan je zien op onderstaande
afbeelding. De stuurpositie links is vergelijkbaar met die op een
sportieve fiets (genre trekking-fiets). Door het stuur in de beugels te
nemen daalt de luchtweerstand met 15 procent (midden), in een
tijdritpositie nog eens met 28 procent. De positie op een echte
stadsfiets (rechtop zittend) is hier niet afgebeeld – want niet getest –
maar de luchtweerstand is logischerwijs nog iets groter als die voor de
linkse fietser.

Luchtweerstand op fiets

Winst aan luchtweerstand door een andere positionering op het stuur. (Bron: Bert Blocken, TU Eindhoven)

TIP 7: Zet je zadel hoger

Veel fietsers zitten te laag op hun fiets. Daardoor gaan ze onnodig meer
energie verbruiken. Uit een steekproef met een 39-jarige matig
sportieve man blijkt bijvoorbeeld dat een te laag zadel – tien
centimeter lager dan volgens de hieronder vermelde berekening – al voor
een vrij dramatische reductie van het uithoudingsvermogen met maar
liefst tachtig procent zorgt (Bron: Bycicling Science, David Gordon Wilson).

Je zadel op de juiste hoogte plaatsen: Ga met je fiets tussen je
benen tegen een muur staan (of vraag iemand om je fiets vast te houden).
Ga vervolgens op het zadel zitten, en plaats je voet plat op een
pedaal. Op de laagste positie van die pedaal moet je been net niet
gestrekt zijn (nog een kleine buiging in de knie). Je kan het ook berekenen aan de hand van een vaak door fietsenmakers
geciteerde formule: binnenbeenlengte (cm) X 0,885 = zadelhoogte.

Dit is
een goeie schatting, maar de meest comfortabele zadelhoogte test je
vervolgens best gewoon uit. Sommige fietsers zitten bijvoorbeeld beter
nog een paar centimeter hoger dan het resultaat van de berekening.

TIP 8: Maak je smal

Plaats je handen in het midden, niet aan de uiteinden, van het stuur om
je frontaal oppervlak – het ‘zeil’ waarmee je wind vangt – te
versmallen. Hou de ellebogen en knieën goed naar binnen. In het wielrennen is de regel dat het stuur even breed mag zijn als de schouders. Sommige sprinters kiezen echter voor nog smaller.

Bij vermoeidheid bestaat de neiging armen en knieën steeds meer naar buiten te plaatsen, wat minder aerodynamisch is. Fietsers die langere afstanden (rechtdoor) afleggen, kunnen daarom hun voordeel halen uit een triatlonstuur. Dat zorgt ervoor dat de ellebogen steeds goed smal zitten en de gebogen houding comfortabel kan worden volgehouden.

Smal stuur
Je zou ook kunnen opteren voor een smaller stuur. Sommige renners – vooral sprinters – doen dat ook. Aerodynamica speelt daarbij zeker een rol, maar even goed ook wat extra speling om doorheen kleine ruimtes in het peloton te kunnen manoeuvreren. Om die reden zijn ook de sturen van traditionele fietskoeriers – en hun fixed gear nageslacht – smaller. Met een smal stuur boet je echter ook serieus in aan stabiliteit.

TIP 9: Gebruik klikpedalen of riempjes

Klikpedaal shimanoMet
klikpedalen of pedaalriempjes zitten je voeten vast aan de trappers
waardoor je bij de omhooggaande beweging van de pedalen nog een extra
trekkracht kan leveren. Deze is klein, maar werkt mee en niet tegen
zoals wanneer je voeten gewoon passief (los) op de pedalen staan.

Je hoeft trouwens geen wielrenschoenen – met een harde bodemplaat –
te dragen om klikpedalen te kunnen gebruiken. Je hebt ook schoenen –
meestal voor mountainbike/veldrijden of recreatieve fietsen – met
plaatjes onder gemonteerd waarmee je toch een winkel of je werk kan
binnen wandelen zonder er uit te zien als een tapdansende pinguïn.

Schoenen voor klikpedalen

Fiets-fashion-merk Chrome heeft tegenwoordig zelfs knappe en aangename schoentjes met plaatjes onzichtbaar onderaan gemonteerd. Helaas: via de store locator vind je enkel in Utrecht een verdeler.

TIP 10: Zuig wieltjes

In het wiel heeft een renner tot 34 procent
minder energie nodig dan wie op kop fietst. Opnieuw, dit gaat om
wielrenners die aan hoog tempo (50km/u) fietsen, maar ook tragere
fietsers halen zeker hun voordeel, alleen is nog niet onderzocht met welke grootte.

Wieltjes zuigen
Ook op kop haal je trouwens voordeel wanneer iemand in je achterwiel
zit te zuigen. Een achtervolger zorgt voor een verlaging van de
onderdruk achter de rijder op kop, waardoor de lucht minder hard aan de
voorganger ‘zuigt’. Het effect is wel eerder klein: 2,5 procent afname
in luchtweerstand voor de man op kop.

Jezelf

Op een fiets spelen ook het gewicht en de kleding van de fietser een rol.

TIP 11: Verlies gewicht

Het
is een populair gespreksonderwerp onder wielertoeristen: het gewicht
van de fiets, en dan vooral hoeveel nanogram hun splinternieuwe
racefiets minder weegt. Maar het is stilaan een al even populaire
repliek van kenners: je fiets laten afvallen heeft geen zin zolang je
zelf een tonnetje rondtrapt.

Een kilogram minder fiets levert alleen voordeel op wanneer er tegen
een kracht gewerkt moet worden. Bergop dus, of bij het versnellen. Op
Vlaamse wegen fietsen we meestal vlak en tegen een constant tempo. Dan
maakt een kilogram minder fiets je amper sneller.

Dat is anders wanneer je zelf die kilogram zou verliezen. Het lichaam
heeft minder koelingsproblemen (minder isolerend lichaamsvet) en als je
de kilo’s er zelf hebt afgetrapt betekent dat hoogstwaarschijnlijk ook
een betere conditie.

TIP 12: Kleed je strakker

Draag geen losse kledij die flappert – vooral het geval met regenjasjes –
en beperk de omvang van fietstassen. Losse kledij kan de luchtweerstand
tot wel dertig procent doen toenemen – lees: met losse fietskledij kan
je het fietsen voor jezelf tot dertig procent lastiger maken. Strakkere fietskledij kan overigens best mooi zijn.

Sexy fietskleding

De route

Als fietser ben je afhankelijk van de kwaliteit van de
fietsinfrastructuur. Asfalt fietst bijvoorbeeld vlotter dan – helaas
vaak gebruikte – stoeptegels. Hobbels en putten in het fietspad remmen
je af. Een bult oprijden verlaagt onmiddellijk je snelheid, en er terug
afrijden herstelt slechts een deeltje ervan. De ‘verdwenen’ energie ten
gevolge van de botsing met het bultje gaat trouwens als een schok via je
fiets recht je lichaam in.

TIP 13: Anticipeer op hobbels en bultjes

Als
fietser kan je het energieverlies door hobbels actief beperken door het
lichaam heel even te ontspannen, en zo de schok op te vangen, of zelfs
even uit het zadel te komen om de fiets zelfstandig de schok te laten
verwerken. Een andere tactiek is net een extra pedaaltrap bijgeven bij
het overschrijden van het bultje – al vraagt dat een precieze timing die
je alleen bezit na wat fietservaring. Nog een andere manier om het
energieverlies te beperken is gewoon over het bultje te springen.

TIP 14: Vraag betere fietsinfrastructuur aan je stadsbestuur

Nog vertragingen door je parcours: slecht afgestelde stoplichten, te
smalle fietspaden (waar je moeilijker een andere fietser inhaalt) of
kruisend autoverkeer op het fietspad. Om deze fietsremmers aan te
pakken, zijn fietsers afhankelijk van beleidsbeslissingen.

TIP 15: Fiets assertief

Toch kan je in huidige – afremmende – verkeerssituaties sneller gaan
door je fietstactiek op het verkeer af te stellen. Voorspel het verkeer
en je parcours – kijk verder dan net voor je wiel – en anticipeer,
waardoor je minder vaak in de remmen moet. Om een auto heen fietsen is
bijvoorbeeld sneller dan te wachten tot hij voorbij is geschoven.

Tenslotte nog dit, met bovenstaande tips ga je uiteraard zo ver als
je zelf wil. Of je negeert ze compleet: wie fietst om calorieën te
verbranden kan bijvoorbeeld bewust zijn fiets niet al te vlot laten
bollen, meer weerstand betekent immers meer calorieën verbranden.

Kim Verhaeghe

——————————————————————————————————–

VelotarierKim Verhaeghe is redacteur bij EOS en blogt over fietsen op De Velotariër.

——————————————————————————————————–

Verwante artikels:

Startpagina.

——————————————————————————————————–

//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

by

Tags:

Comments

21 reacties op “Sneller fietsen zonder trapondersteuning”

  1. Renaat Avatar
    Renaat

    (1)
    Ik denk dat in de praktijk voor menig functioneel fietser, reden 14 de belangrijkste vertragende factor is.
    Een sterke stijging van de kruissnelheid leidt zelden tot een sterke stijging van de gemiddelde snelheid omdat die gemiddelde snelheid drastisch wordt teruggebracht door wachttijden bij verkeerslichten, scherpe bochten of andere situaties waardoor men niet kan doorfietsen, slecht wegdek, te smalle fietspaden, …

    Like

  2. roland Avatar
    roland

    (2)
    Asfalt ondermijnd door boomwortels is heel vertragend, evenals slecht onderhouden baksteenwegdek.
    In de stedelijke bebouwing zorgt niet de kwaliteit van de fiets maar de fietsroute voor de grootste vertraging met (onoverzichtelijk) achterrangskruisingen, gillig afgestelde weinig fietsgroen gevende verkeerslichten en scherpe bochten.
    Hoe trager de fietser hoe veiliger menen een aantal wegbeheerders.

    Like

  3. Kris De Decker Avatar
    Kris De Decker

    (3)
    @ Renaat & Roland: één manier om slechte infrastructuur te vermijden is het fietspad verlaten en de rijbaan te nemen — die meestal wel in goede staat is. Zeker met een snelle fiets is dat vaak een beter idee, want in de stad kan je dezelfde snelheid halen als een auto.

    Like

  4. Eloy Avatar
    Eloy

    (4)
    Tip 16: Je kunt natuurlijk ook languit gaan, op een ligfiets dan.
    Mocht je alle tips in acht nemen én je gebruikt trapondersteuning, dan is fietsen dubbele pret.

    Like

  5. H. Honnest Avatar
    H. Honnest

    (5)
    Kilo’s van de fiets tellen inderdaad niet zo gauw voor volwassenen, maar des te sterker voor kinderen. Op een lijfje van 25 kg doen 2 kilo’s er behoorlijk veel toe. Vooral bergop natuurlijk en bij het optrekken vanuit stilstand. En kinderen zijn meestal toch de vertragende factor voor een fietsrit met het gezin…
    De Welsche fietsfabrikant Islabikes heeft hier goed op ingespeeld en maakt superlichte, sterke, licht lopende en toch aardig betaalbare kinderfietsen voor alle kinderleeftijdscategorieen.
    Het verschil met een standaard kinderfiets is al gauw een kilo of 4!
    Zelfs Alpencols zijn er goed mee te beklimmen (en af te dalen).
    Helaas alleen via internet te bestellen of bij de fabriek in Wales af te halen…

    Like

  6. Johan Avatar
    Johan

    (6)
    Dat je zuiniger kan fietsen door een koersfiets te gebruiken én zoals het hoort is evident. Dat je dan sneller kan fietsen dan 25km/h, de limiet voor onderseund fietsen, ook. Dit artikel is dus een open deur instampen.
    Wat is eigenlijk het doel van dit artikel, want dat ontgaat me totaal.
    Een pleidooi tegen elektrisch ondersteund fietsen ? Zeg dat dan en argumenteer. Een pleidooi tegen velomobielen ? Idem dito (hoewel ik de wielertoerist nog moet tegenkomen die mij eraf rijdt).
    Verder ontbreken de argumenten (contra):
    – Speciale kledij aantrekken vraagt tijd, waardoor je (veel) sneller moet fietsen om dat goed te maken. (dit is het enige dat ook in het nadeel speelt bij gebruik de velomobiel) Hoe korter de af te leggen afstand, hoe idioter speciale fietskledij.
    – Een smaller stuur maakt je minder stabiel, vooral bij lage snelheden.
    – Fietstassen houden veel wind tegen, maar met een uitgeklede fiets kan je niet gaan winkelen.
    – Snelle banden zijn lekgevoeliger (in de stad ligt nogal wat glas).
    – Snelle banden geven minder veercomfort (nog veel werk aan de winkel eer de kwaliteit van de Belgische fietspaden die van de autowegen evenaart
    Kortom : tragere fietsen hebben soms vele andere voordelen.

    Like

  7. Kris De Decker Avatar
    Kris De Decker

    (7)
    @ Johan
    Je reactie verbaast me. Dit artikel is hoegenaamd geen pleidooi tegen velomobiel of elektrisch ondersteund fietsen. Lowtech Magazine is een grote fan van de fiets, in al zijn verschijningsvormen. We hebben meer dan eender welk ander medium aandacht besteed aan de velomobiel.
    Eén ding vergeet je: lang niet iedereen kan het zich financieel permitteren om een velomobiel of elektrische fiets te kopen. Ik ben zelf één van die mensen. Ik zou maar wat graag met een (elektrische) velomobiel rondsjeezen, maar ik heb er het geld niet voor. Dus heb ik een tweedehands koersfiets gekocht voor 160 euro, en daar een paar snelle banden opgezet die me 40 euro hebben gekost. Ik ben nu twee keer sneller op mijn bestemming dan met die verschrikkelijke mountain bike waarmee ik jarenlang nodeloos de longen uit mijn lijf heb getrapt, en ik heb veel meer plezier in het fietsen waardoor ik afstanden afleg die ik vroeger niet zou hebben overwogen. Een velomobiel zou me minstens 20 keer zoveel hebben gekost.
    We kunnen niet verwachten dat iedereen met een velomobiel gaat rijden, of met een elektrische fiets. En voor al die andere, “gewone” fietsers, kunnen deze tips heel nuttig zijn. Jij bent een kenner, dus ik kan me inbeelden dat dit artikel voor jou een open deur intrapt. Maar dat geldt lang niet voor iedereen.
    Verder geeft Kim wel degelijk ook argumenten contra. Dat een smaller stuur je minder stabiel maakt, staat letterlijk in het artikel. En als je de link volgt over de fietskledij, dan zal je merken dat het gaat om fietskledij die er nu net niet uitziet als fietskledij. Het is gewone kledij, ontworpen met de fietser in het achterhoofd. Snelle banden zijn lekgevoeliger, inderdaad, maar die zitten ook op een velomobiel zoals de WAW, niet?
    Bovendien hebben ook velomobielen en elektrische fietsen specifieke nadelen.
    Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken wat voor soort fiets hem of haar het beste ligt. En ik denk ook dat fietsers moeten samenspannen, met wat voor voertuig ze ook rijden. We zijn in de minderheid, het zou spijtig zijn als we elkaar minachtend gaan bekijken omdat we een ander soort fiets kiezen. Zo zie ik persoonlijk absoluut niets in een fixie, maar wat mij betreft kunnen er niet genoeg van rondrijden. Iedereen die zich met behulp van pedalen voortbeweegt, heeft mijn zegen.

    Like

  8. Anne Hoefman Avatar
    Anne Hoefman

    (8)
    Dankjewel voor dit zeer duidelijke en uitgebreide artikel! Ik, als fietsleek wat betreft allerlei weetjes, vind het een bijdrage die zinvol is.

    Like

  9. Paul Avatar
    Paul

    (9)
    Ik mis in het stroomlijn verhaal de toegevoegde kuip zoals hier: http://www.zzipper.com/
    Dat dit in de wielersport verboden is wilt toch niet zeggen dat dit niet werkt. Wie gewoon naar z’n werk fietst hoeft zich van deze regelementen niets aan te trekken.

    Like

  10. roland Avatar
    roland

    (10)
    @3 Kris, Het zou al helpen als de soepele duitse regels voor fietspad benutting ook elders zouden gelden. http://www.adfc-berlin.de/aktionenprojekte/verkehrssicherheit/strassenverkehrsordnung/495-radfahren-auf-fahrbahn-ist-regelfall.html Blijft de vertraging bij verkeerslichten. Auto’s trekken gemakkelijker op dan fietsers. Voorkom fietsstilstand zoveel mogelijk. Best te doen met de huidige techniek, zoals met een van ver zichtbare roodtijd

    Like

  11. Andere Johan Avatar
    Andere Johan

    (11)
    Gewicht van een (woon werk) fiets is weldegelijk zeer belangrijk of je nu zelf 50 of 80 kilo weegt. Regelmatige fietsers hoeven niet (meer) op hun eigen gewicht te letten.
    TIP 16: geen vering (behalve zadel)
    TIP 17: geen naafdynamo (gebruik LED lichten op batterij)
    TIP 18: let op met wielen (hier kun je ook gemakkelijk een kilootje op besparen
    TIP 19: geen naafversnellingen. (gewone versnelling wegen minder).

    Like

  12. Renaat Avatar
    Renaat

    (12)
    @ Paul,
    een aanzienlijk deel van de luchtweerstand ontstaat door de luchtcirculatie rond en vooral achter de fietser. (Dat is ook de reden dat men er zelf een licht voordeel van heeft als er iemand achter je fietst.)
    Zo’n beperkte voorstroomlijn zal mogelijk een verschil maken, maar het verschil zal behoorlijk beperkt zijn. Voor een groot verschil is een gesloten stroomlijn nodig, of net een stroomlijn achter de fietser. Niet voor niets rijden wel wat ligfietsers met een ‘bagagepunt’ en niet met zo’n voorstroomlijn.

    Like

  13. Kris De Decker Avatar
    Kris De Decker

    (13)
    @ Renaat
    Het effect van zo’n “kuip” of “voorstroomlijn” is toch wel betekenisvol. De reactie van Paul heeft me geïnspireerd tot een kort artikel op de Engelstalige blog: http://www.notechmagazine.com/2013/04/ride-your-bike-faster-or-with-less-effort-using-a-partial-fairing.html
    Ik vat de cijfers hieronder even samen. Het vermogen dat een fietser moet leveren om de luchtweerstand te overwinnen bij een snelheid van 35 km/u is:
    * 345 watt op een gewone fiets (onmogelijk vol te houden)
    * 220 watt op racefiets met handen bovenop het stuur
    * 176 watt op racefiets met de handen onderaan in de beugels, en met strakke fietskledij
    * 157 watt op racefiets met kuipje vooraan en handen bovenop het stuur
    * 148 watt op ligfiets zonder stroomlijn

    Like

  14. Simon Avatar
    Simon

    (14)
    Bij tip 2: dat de wrijving hoger is bij meer contactoppervlak is een pak bullshit. De meest waarschijnlijke oorzaken zijn meer hysteresis en vaak lagere druk bij een mountainbikeband.

    Like

  15. Renaat Avatar
    Renaat

    (15)
    @ Kris,
    als die cijfers kloppen maakt het inderdaad meer verschil dan ik dacht. Maar ik vraag me wel af hoe die metingen zijn gebeurd en dus hoe betrouwbaar die cijfers zijn.
    Ook vraag ik me af wat het resultaat is bij een bagagepunt, want wat ik zeker weet is dat bij een ligfiets (waar natuurlijk het frontale oppervlakte al veel kleiner is) een staartpunt meer voordeel oplevert dan zo’n voorstroomlijn.

    Like

  16. Kris De Decker Avatar
    Kris De Decker

    (16)
    @ Renaat
    De cijfers komen uit “Bicycling Science” van David Gordon Wilson, wellicht de meest wetenschappelijke publicatie over fietsen. Hij stelt meermaals dat er meer onderzoek nodig is naar de aerodynamica van fietsen, maar een betrouwbaarder bron ga je voorlopig niet vinden.
    Het klopt echter wel dat een staartpunt meer voordeel oplevert bij een ligfiets. Voor een ligfiets met een staartpunt geeft Wilson een benodigd vermogen van 107 watt. En hij stelt dat een kuip aan de voorkant van een ligfiets weinig of geen voordeel oplevert. Het effect van stroomlijning is dus blijkbaar erg verschillend voor een ligfiets.

    Like

  17. rik pieters Avatar
    rik pieters

    (17)
    al die punten drijven een gewone mens net naar een fiets met trapondersteuning

    Like

  18. Jan Goddemaer Avatar
    Jan Goddemaer

    (18)
    @andere Johan. Het afraden van een naafdynamo heeft op het vlak van sneller fietsen wel een voordeel, maar als je dan met verlichting op batterijen werkt, krijg je een ecologisch nadeel. Ofwel werk je met alkaline en zit je voortdurend met lege batterijen om weg te werpen ofwel gebruik je oplaadbare en die vragen dan weer stroom om te laden. Ondanks de licht hogere weerstand van een naafdynamo ben ik er wel een hevige voorstander van (geen of amper onderhoud, zeer betrouwbaar en autonoom).
    Ook de keuze voor een derailleur is in mijn ogen vooral een voordeel voor wie zijn fiets goed onderhoudt. Een slecht onderhouden derailleur geeft al snel heel wat weerstand. Voor wie de fiets dagelijks gebruikt (en niet zo goed thuis is in schakelen) is een versnellingsnaaf meer aangewezen, maar zwaarder. Keuzes, keuzes, …

    Like

  19. Rutger Avatar
    Rutger

    (19)
    Om sneller te fietsen is het ook handig om de goede route te kiezen. Er zijn goede papieren kaarten te koop. Ook online zijn er goede kaarten, zoals:
    http://www.openstreetmap.org/
    Kies vervolgens rechtsboven voor ‘cycle map’.
    Hier staan fietsroutes en andere nuttige info, zoals fietsenmakers en bewaakte fietsenstallingen op.
    http://routeplanner.fietsersbond.nl/
    (Alleen voor Nederland.)
    Er kunnen allerlei keuzes gemaakt worden, zoals ‘kortste route’ of ‘autoluwe route’, ook kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor routes zonder hindernissen voor brede fietsten.

    Like

  20. DriesO Avatar
    DriesO

    (20)
    @H. Honnest
    Je pleidooi voor de kinderfietsen van Islabikes vond ik eerder terug op andere fora.
    Maar toen ik die toonde aan mijn vrouw, merkte ze direct op dat er geen kettingkast op zat.
    Tja, natuurlijk een groot gebrek voor een fiets voor pakweg een vierjarige…
    En beginnen zoeken naar een passende kettingkast voor een kinderfiets is een speld in een hooiberg…

    Like

  21. Andere Johan Avatar
    Andere Johan

    (21)
    @ J Goddemaer
    Ik heb nu al een week een simpele vervangfiets voor mijn naafversnelling/geveerde stadfiets.
    Wat gewicht betreft weinig verschil, maar snelheid en wendbaarheid een wereld van verschil !

    Like

Geef een reactie op Jan Goddemaer Reactie annuleren