Het Duitse ingenieursbedrijf Siemens voert proefprojecten uit met trolleytrucks – een technologie die meer dan honderd jaar oud is. De onderneming kondigde dat aan op het Electrical Vehicle Symposium in Los Angeles. Het eHighway concept bestaat uit een combinatie van elektrisch aangedreven vrachtwagens met pantograaf en een infrastructuur van bovenleidingen. Siemens testte het systeem al in Duitsland, en plant twee andere pilootprojecten in de havens van Los Angeles en Long Beach.
——————————————————————————————————–
|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js // http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
——————————————————————————————————–
Een netwerk van trolleytrucks zou zeker ook in België en Nederland een zeer verstandige keuze kunnen zijn. Een infrastructuur voor trolleytrucks kan snel en relatief goedkoop gebouwd worden, er zijn geen rails of nieuwe wegen voor nodig. Daarbij hebben de vrachtwagens geen batterij nodig om elektriciteit op te slaan, want de energie wordt continu geleverd via de pantograaf en de bovenleiding. Er stellen zich dus evenmin de problemen van elektrische auto’s, zoals een beperkte actieradius of de belasting van het elektriciteitsnetwerk.
Siemens ontwikkelt strikt gesproken hybride trolleytrucks. De vrachtwagens hebben een elektrische motor en een dieselmotor. Elektronica zorgt er voor dat de voertuigen makkelijk kunnen overschakelen van elektrisch rijden (met pantograaf) naar rijden op diesel en andersom. Trolleybussen worden nog steeds in relatief grote aantallen gebruikt, vooral in Centraal en Oost-Europa, maar trolleytrucks zijn erg zeldzaam geworden.
Dank aan Stefan van der Fange.

Geef een reactie op Marc Schelles Reactie annuleren