|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
Een fiets met elektrische trapondersteuning zou ervoor kunnen zorgen dat meer mensen besluiten hun auto voortaan te laten staan. Dat geldt met name voor wie een heuvelachtig parcours aflegt en/of liever niet bezweet op het werk aankomt. Enige probleem is de batterij. De productie ervan kost aardig wat energie en milieuvervuiling. Bovendien moet ze regelmatig vervangen worden, wat de kosten flink opdrijft. De 22-jarige student Maxwell von Stein bouwde een alternatief dat die nadelen niet heeft: een fiets met een vliegwiel in plaats van een batterij.
——————————————————————————————————–
|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js // http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
——————————————————————————————————–
Het principe is eenvoudig. In plaats van het gebruik van traditionele remmen, draait de fietser aan een hendel waardoor de energie van het achterwiel via een ketting wordt overgebracht naar het vliegwiel, dat zich tussen het frame bevindt. Daardoor vertraagt de fiets niet alleen, maar wordt ook de remenergie die anders verloren gaat, opgeslagen in het vliegwiel. Door de hendel opnieuw in de andere positie te zetten, wordt de in het vliegwiel opgeslagen energie vervolgens opnieuw overgebracht naar het achterwiel. Zo kan er trapondersteuning geleverd worden voor een snelle acceleratie of het beklimmen van een heuvel. Maxwell von Stein demonstreert het allemaal in deze video.
Vliegwiel
Het gebruik van een vliegwiel kan erg handig zijn bij het gebruik van een stationaire fietsmachine, waarmee door middel van pedaalkracht industriële processen kunnen worden aangedreven of elektriciteit kan worden opgewekt – zie het artikel “De vergeten toekomst van de fietsmachine“. Voor mobiele toepassingen is het gebruik van een vliegwiel minder evident. Er zijn voordelen, maar ook nadelen.
Een eerste voordeel is dat er voor de productie van een vliegwiel geen toxische stoffen nodig zijn. Bovendien gaat een vliegwiel veel langer mee dan een chemische batterij, wat over de gehele levensduur van de fiets heel wat productie-energie (en geld) bespaart.
Een ander voordeel is dat er nauwelijks opgeslagen energie verloren gaat. Bij trapondersteuning met een batterij (of bij het terugwinnen van de energie uit de remmen bij een hybride auto) wordt de opgeslagen kinetische energie eerst omgezet in elektriciteit, die vervolgens weer wordt omgezet naar kinetische energie. Dat levert energieverlies op. In het geval van een vliegwiel wordt er alleen maar gebruik gemaakt van kinetische energie, zodat er geen rendementsverlies optreedt.
Nadelen
Maar er zijn ook nadelen. De opslagcapaciteit van het vliegwiel is beperkt – het mag immers niet te zwaar en te groot zijn om de prestaties van de fiets niet te veel naar beneden te halen. Dat probleem stelt zich niet bij een stationaire toepassing. Door die beperkte opslagcapaciteit is het vliegwiel alleen maar nuttig in bepaalde situaties: als er vaak moet worden geremd en weer geaccelereerd, zoals in het stadsverkeer (veel verkeerslichten), of als er regelmatig korte hellingen moeten worden genomen.
Bij een langere beklimming raakt de opgeslagen energie echter snel uitgeput en wordt de rest van de beklimming door het extra gewicht van het vliegwiel (7 kilogram) juist moeilijker. Hetzelfde geldt wanneer er lange afstanden worden gereden waarbij er zelden of nooit moet worden geremd (bijvoorbeeld op een fietssnelweg). Ook dan is het vliegwiel door het extra gewicht alleen maar een nadeel – al geldt dat evengoed voor elektrische trapondersteuning met batterij.
Een ander probleem is de veiligheid. In tegenstelling tot een stationaire fietsmachine kan je met een fiets in een ongeval betrokken raken. Een snel draaiende schijf is dan het laatste wat je tussen je benen wil hebben.
Kris De Decker (met dank aan Tim-Rasmus Kiehl)
Meer pedaalkracht:
- Europa zoekt vrachtfietsers (m/v): veel werk voor goede fietsbenen
- De velomobiel: hightech fiets of lowtech auto?
- De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar 80 keer zuiniger
- Hightech keuken zonder elektriciteit: koken met een vliegwiel
- De vergeten toekomst van de fietsmachine: landbouw, industrie en huishoudens op pedaalkracht
- Hoe milieuvriendelijk is de energiefiets?
- Bouw je eigen energiefiets of fietsmachine
- Pedaalkracht voor macho’s: het sex-appeal van de fiets (voor mannen).
- Cycle chics: het sex-appeal van de fiets (voor vrouwen).
- Voetgangers en fietsers ten oorlog: een likje verf kan wonderen doen.
- Snelwegen voor fietsers: in één ruk van A naar B.
- De Cargo step.
- Fietsen zonder trappers: kickbikes
- Zeilen op de autosnelweg – pedaalkracht en windkracht verzoend
|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |


Geef een reactie op Ferdinand Jederman Reactie annuleren