Fietsen zonder trappers: kickbikes

Kickbike bron Sharon Hahn Darlin flickr

Als
tegengewicht voor de dagelijkse stroom nieuwsberichten over zogenaamd
groene elektrische voertuigen brengt Lowtech Magazine nog maar eens een
echt milieuvriendelijk alternatief: de “footbike” of “kickbike”, een fiets zonder trappers, de
opvolger van de autoped of de step. Een
efficiënt vervoersmiddel voor de drukke binnenstad.

——————————————————————————————————-

//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js
//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

——————————————————————————————————-

De aluminium step die vandaag erg populair is bij kinderen (en bij jongvolwassenen die er allerlei trucks mee uithalen – de “freestyle scooters“) werd begin jaren negentig uitgevonden door een Zwitserse bankier. Voor volwassenen kwamen er soortgelijke vouwscooters
op de markt, die iets groter zijn en over een handrem beschikken. Al
deze voertuigen zijn meer verwant aan de skateplank dan aan de fiets en nauwelijks bruikbaar als praktisch transportmiddel.

In 1994 kwam een Finse student met de “kickbike” of “footbike” op de proppen (eigenlijk een heruitgave van modellen uit de jaren 1930).
Deze tweewieler is veel groter, sneller en comfortabeler dan aluminium
autopeds en lijkt uiterlijk veel meer op een fiets dan op een
skateplank. Hij is enigszins verwant aan de allereerste fietsen uit de
negentiende eeuw, de “draisine” (zonder pedalen maar met een zadel) en de “vélocipède“, een fiets met pedalen waarvan het voorwiel groter is dan het achterwiel.

Kickbike 1

De kickbike blinkt uit in eenvoud: twee wielen, een stuur,
een platform, remmen en een bel. Meer is er niet aan. Een
footbike is een fiets zonder zadel, kettingaandrijving, versnellingen
of pedalen.

Waarom een fiets zonder trappers?

Waarom
zou je een footbike kiezen in plaats van een fiets? Daar zijn
verrassend veel redenen voor te bedenken. Fietsen zijn sneller en
zonder twijfel superieur op wat langere afstand. Maar de kickbike is
een eenvoudiger technologie en dat heeft zo zijn voordelen.

Ten
eerste is hij door het ontbreken van pedalen, versnellingen en een
aandrijfmechanisme een stuk goedkoper dan een fiets. Voor 400 euro heb
je al een topmodel, bescheidener versies zijn te koop voor minder dan
200 euro. Eenvoudiger techniek betekent natuurlijk ook minder
onderhoudskosten en minder kans op technische problemen (slijtage van
de fietsketting, versnellingen die het begeven, enzovoort).

Kickbike 2

Door
het ontbreken van een aandrijfmechanisme is een footbike ook lichter en
dus makkelijker mee te nemen op de tram of de trein. Er zitten ook
minder uitstekende delen aan waarmee je jezelf of andere passagiers
blauwe plekken kan bezorgen. Een footbike is om dezelfde reden ook veel
handiger voor wie op een appartement woont en zijn of haar voertuig
liever mee naar boven neemt. Nog een voordeel: als je je voertuig toch
op straat laat staan, loop je niet het risico dat je zadel wordt
gepikt.

Kickbike binnenstadDrukke binnenstad

Maar
ook tijdens het gebruik biedt de kickbike heel wat voordelen. Als een
fietser snelheid moet minderen omdat ie bijvoorbeeld tussen stilstaande
auto’s moet laveren, zal hij of zij niet trappen maar “steppen”. Bij
erg lage snelheid is een fiets al trappend immers moeilijk recht te
houden. Een kickbike is door het lage zwaartepunt erg stabiel bij lage
snelheid.

Ook kan je veel sneller afstappen en opstappen en dus
kan je makkelijk
afwisselend stappen en steppen. Met een fiets gaat de overgang tussen
rijden en wandelen heel wat minder vlot. Met een step kan je ook
makkelijker aan je hand wandelen.

Zadelpijn

Meisje op kickbikeSteppen
lijkt vermoeiender dan fietsen en dat is ook zo als je een even hoge
snelheid wil halen. Aan een gezapig tempo is steppen echter minder
vermoeiend dan fietsen – een kickbike is lichter dan een fiets en van
zadelpijn heb je uiteraard geen last.

Samengevat is de
moderne autoped dus beter geschikt voor kortere afstanden, lagere
snelheden en drukkere verkeerssituaties zoals in de binnenstad, terwijl
de fiets beter is voor langere afstanden, hogere snelheden en comfortabele fietspaden.

Conditie

Afgezien
van de praktische voordelen is de step uitermate geschikt om aan je
conditie te werken omdat het hele lichaam in actie komt en er veel meer
afwisseling zit in de gemaakte bewegingen (je moet regelmatig van been
wisselen).

Daarom wordt de tweewieler ook vaak gebruikt voor
wedstrijden of voor conditietraining – aan hoge snelheid dan.
Interessant is ook dat er bij een kickbike minder druk op de knie wordt
gezet dan bij een fiets.

Kickbike sport

Er
bestaan (naast de stadsmodellen) zowel kickbikes gericht op snelheid
(analoog aan racefietsen) als kickbikes gericht op off-road gebruik
(analoog aan de mountain bikes).

Hond

De moderne autoped is helemaal ideaal voor wie een kwieke hond heeft (“dog scootering“). De fabrikanten van kickbikes verkopen speciale lijnen om je trouwe viervoeter als motor in te zetten en er zijn zelfs speciale voertuigen te koop.

Een
andere nichemarkt voor de footbike zijn mensen die een steil
heuvelachtig of bergachtig terrein afleggen. Bergaf heb je immers geen
pedalen nodig en bergop is een step makkelijker te voet mee te nemen
dan een fiets (al kan je met een kickbike ook bergop rijden).
Afdalingen met kickscooters zijn ook bij sporters populair – door het
lage zwaartepunt kan je erg hoge snelheden halen.

Geparkeerde autoped door peter hummers

Sommige footbikes beschikken over een bagagedrager en er kunnen net
zoals op een gewone fiets manden of tassen aan bevestigd worden. Er bestaat ook een autoped voor het vervoer van goederen – de Cargo step, een driewieler die we een maand geleden presenteerden. Er zijn ook kickbikes met 4 wielen op de markt voor wie het liever erg rustig aan doet.

De kickbike bestaat ook in winterversie: de stepslee.

© Kris De Decker

//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

——————————————————————————————————-

Links & foto’s:

——————————————————————————————————-

Verwante artikels:

Vrachtfietsen

Go one 3

Startpagina

Blijf op de hoogte van nieuwe berichten via e-mail, feed, twitter of facebook.

Macho fiets


Posted

in

, ,

by

Tags:

Comments

4 reacties op “Fietsen zonder trappers: kickbikes”

  1. tjen dezutter Avatar
    tjen dezutter

    (1)
    dit lijkt me een super afslankingsmodel !!!

    Like

  2. dries Avatar
    dries

    (2)
    Steppen ligt tss lopen, glijden en fietsen, conditioneel is het zwaarder, maar het is één van de transportmiddelen dat ik gebruik dagdagelijks om naar werk mee te gaan. Sedert 2006 is dit mijn favoriet transportmiddel. Ook tochten van 100km zijn doenbaar. Naar mijn gevoel is het belgenland hier nog niet echt klaar voor. Goed voor de kuiten, de bips, knieën, voeten en armspieren. Wat ge niet altijd kunt zeggen van marathon lopen. Kicbiken, footbiken, sidewalking….gewoon proberen en m’n is verkocht. Er is momenteel vanalles te koop van race materiaal => gewoon updaten met carbon, en vele wielertoeristen laat je gewoon een poepje ruiken. Afgunst verzekerd.

    Like

  3. Willem Velthoven Avatar

    (3)
    Prima afslanken voor wie echt niet ver moet.
    Ik heb het afgelopen jaar 2 eenvoudige alternatieven geprobeerd voor mijn 8-versnellingen+toeters+bellen fiets. Een kickbike en een doortrapper. Typisch maak ik stadsritjes van 2-5 kilometer per keer en mijn ervaring is dat de kickbike 50% langer duurt en dat ik bezweet aankom (als het niet heel fris is buiten).
    Ik rijdt nu dagelijks mijn doortrapper, gemaakt van een oude RIH racefiets door (vooral) onderdelen te verwijderen. Hij weegt slechts 1Kg meer dan mijn Kickbike Sport en kostte (door recycling) de helft.
    Het enige gebruik van de Kickbike is op zondagochtend in het park. Daar wil ik me graag inspannen zonder veel sneller te gaan dan de anderen.

    Like

  4. Thomas Avatar
    Thomas

    (4)
    Kijk ook eens naar de Bike Stepper (Batavus, helaas niet meer geproduceerd) of Google de zoekterm ‘Stepper Bike’. Steppen met pedalen, fijne workout, een beweging tussen hardlopen en fietsen in.

    Like

Plaats een reactie