Kan je een blog genaamd Lowtech Magazine schrijven en dan op een vliegtuig springen om je familie te bezoeken voor het kerstfeest? Ik vind van niet, en dus nemen mijn vriendin en ik dit jaar de trein. Een dure grap.
——————————————————————————————————–
|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js // http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
——————————————————————————————————– Een vliegticket voor een heen- en terugreis tussen Barcelona en Brussel zou ons 250 euro gekost hebben. Het treinticket kost 560 euro, of meer dan 2 keer zoveel als het vliegticket (352 euro voor het traject Barcelona-Parijs en 208 euro voor het traject Parijs-Brussel, heen en weer). Het is niet de enige prijs die ik moet betalen. Mijn familie, mijn vrienden, mijn vriendin: ze denken allemaal dat ik gestoord ben, want ze kennen mij als de man die nooit geld heeft.
De reistijd voor de vliegtuigtrip bedraagt 4 uur (enkele reis, inclusief de wachttijd in de luchthaven). De reistijd voor de trein bedraagt 15,5 uur (12 uur tussen Barcelona en Parijs, anderhalf uur tussen Parijs en Brussel, en minstens twee uur wachten en reizen tussen de twee treinen, die uiteraard in verschillende stations aankomen en vertrekken). Ik verwacht dus op deze treinreis heel wat hardcore groenen en technofoben (met vliegangst) te ontmoeten, want welk ander motief bestaat er om veel meer te betalen voor een transportmiddel dat veel trager is?
We hadden de reistijd kunnen halveren door op het traject Barcelona-Parijs voor een hogesnelheidstrein te kiezen. Maar dat zou de prijs voor dat traject meer dan verdubbelen. De reden dat het treinticket tussen Parijs en Brussel (600 kilometer in beide richtingen, 250 euro) relatief duurder is dan het ticket tussen Barcelona en Parijs (2.250 kilometer, 352 euro) komt omdat je er geen andere keuze hebt dan op een hogesnelheidstrein te stappen. De “trage” trein is er afgeschaft. We zouden ook de bus kunnen nemen tussen Parijs en Brussel, maar dan raken we nooit op tijd voor het kerstdiner.
Hoe kan je het mensen kwalijk nemen dat ze het vliegtuig nemen als er geen betaalbaar alternatief bestaat?
Uiteraard hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor één lange nacht een hotelkamer in Parijs te boeken. Waardoor de reis nog langer wordt, en nog duurder, maar soit. Joyeux Noël et Bonne Année!
© Kris De Decker
Alle ticketprijzen 20 november 2008 (SNCF / Vueling).
Tekst op postkaart: “Corridor Express, Glasgow and South Western Railway, runs from Glasgow to Carlisle en route for London, 115 miles in 140 minutes, with an average speed, exclusive of stops, of 51 miles per hour. It is composed of corridor carriages of the most modern type, and is equipped with dining accomodation for all classes“. Datum onbekend, gescand door Lowtech Magazine.
——————————————————————————————————–
|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
——————————————————————————————————–
Met de trein door Europa: een praktische handleiding
PLANNING
STRATEGIE
- Hoe reis je goedkoper met de trein?
- Intensief sporen met een InterRail treinticket
- Reizen terwijl je slaapt: de nachttrein
VOORBEELDEN
- Met de trein naar Zuid-Spanje: wat kost het en hoe lang ben je onderweg?
- Met de trein naar Parijs: wat zijn de alternatieven voor de Thalys?
ACHTERGROND
- De Étoile du Nord (1995): bijna even snel als de Thalys, maar veel goedkoper
- Waarom verdwijnt de Europese nachttrein?
——————————————————————————————————–
Meer artikels over treinen, schepen en vliegtuigen
- Vliegtuig op wielen : hoe milieuvriendelijk is de hogesnelheidstrein?
- Hoe duurzaam leeft de stadsbewoner? Stedelingen nemen vaker het vliegtuig
- Vakantie zonder vliegtuigen : waar is het passagiersschip naartoe?


Geef een reactie op Klaas Reactie annuleren