|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
Ecologisch bouwen is trendy, maar niet elk concept is even groen als het lijkt.
De Zwitserse architect Peter Vetsch bouwt “aarden huizen” die zich gedeeltelijk onder de grond bevinden. De gelijkenis met de eerder op Lowtech Magazine besproken earthships
is treffend. Maar schijn bedriegt. Uiterlijk lijken de woningen erg op
elkaar: organische vormen, deels ingegraven, grote ramen gericht op de
zuidkant. Maar terwijl de muren van een earthship zijn opgetrokken uit
aangestampte aarde versterkt met afvalmateriaal (autobanden, blikjes,
glazen flessen), bestaan de zogenaamde “aarden” huizen van de Zwitserse
architect uit… staal en beton.
——————————————————————————————————–
|
// http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js // http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js |
De energie die wordt verbruikt voor de verwarming en koeling van een
huis is klein bier vergeleken met de energie die nodig is voor de
constructie van het gebouw, omdat baksteen, staal, cement en beton zeer
energie-intensieve materialen zijn. Het kan daarom tot 50 jaar duren eer een nieuw, milieuvriendelijk gebouw een energiebesparing oplevert.
Een earthship kan beschouwd worden als een 100 procent ecologisch huis,
omdat
er geen nieuwe bouwmaterialen moeten worden geproduceerd voor de
constructie van het gebouw. Dat voordeel hebben de huizen van Peter
Vetsch dus niet. Bovendien bouwt Vetsch vooral enorme villa’s, waarvan
de aangebouwde garage soms groter is dan een doorsnee eengezinswoning.
Er is dus flink wat staal en beton voor nodig. Het zou de architect dan ook
sieren als hij zijn benaming “aarden huis” vervangt door een meer
gepaste term.
Een tweede voordeel van earthships is dat aarde en autobanden meer
thermische massa hebben dan beton,
wat betekent dat de muren de warmte van de omgeving zeer goed
vasthouden. Een earthship kan dan ook de winter doorkomen zonder
verwarming. Dat
voordeel hebben de Zwitserse constructies ook al niet.
Ondanks deze kritiek zijn de gebouwen van Vetsch wel milieuvriendelijker
dan een traditioneel huis van dezelfde afmetingen. Omdat de woningen
gedeeltelijk ondergronds zijn gebouwd, gaat er minder warmte verloren.
Dat effect is niet zo sterk als in het geval van earthships, maar toch
levert het volgens de architect een energiebesparing op tot 50 procent.
In de zomer is er dan weer minder behoefte aan koeling.
Omdat ze deels zijn ingegraven, gaan de huizen ook langer mee (ze
worden minder blootgesteld aan weer en wind, en aan vervuiling) en
hebben ze een betere geluidsisolatie. Bovendien verdwijnt er minder
natuur omdat er op de ingegraven delen een laag aarde ligt van 0,8 tot
3 meter dik. De gebouwen worden dus geïntegreerd in de natuur.
Net als earthships kunnen ze in terrasvorm gedeeltelijk op elkaar
worden gebouwd (zie de tekening hierboven, een plan voor een hotel in
Thailand). Wel zijn ze – net als earthships – eenvoudiger te integreren
in een heuvelachtig terrein dan op een vlakte omdat je dan geen
kunstmatige aarden wal moet aanleggen.
Het belangrijkste voordeel van de “aarden huizen die geen aarden
huizen zijn” is dat ze een stuk makkelijker aanvaard worden door de
overheid, die in de meeste landen de bouw van earthships resoluut
verbiedt. Peter Vetsch bouwde al een tiental “aarden” woningen in
Zwitserland en Duitsland en er worden er momenteel nog een handvol
opgetrokken in andere landen.
De huizen worden op maat gemaakt, volledig naar de wensen van de
eigenaar. Goedkoop zijn ze – in tegenstelling tot earthships – echter
niet.
Meer foto’s en informatie vind je op de website van de architect:
Erdhaus Projecte.
© Kris De Decker (Merci voor de tip, Adriana!)
Tegels als een alternatief voor staal : de revival van het tamboerijngewelf
Gelukkig in een huis van 8 vierkante meter : dwerghuisjes
Bouwen met volledige bomen : voorbij de blokhut
Verwarm je huis met aarde en autobanden
Huis afbreken is ecologische misdaad










Geef een reactie op Kris De Decker Reactie annuleren