//
http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js

Bouw je eigen windmolen


Zelf windmolens bouwen

Traditionele microwindturbines kennen in de praktijk een aantal serieuze
problemen. De Windbelt – die je ook zelf kan bouwen – heeft die niet. We geven ook een overzicht van handleidingen voor de bouw van conventionele windmolens en windturbines. Lees meer: Bouw je eigen windmolen

———————————————————————

Maak alles zelf: meer dan 1.000 online handleidingen voor doe-het-zelvers


Maak alles zelf

Zelf bier brouwen of voedsel inblikken? Op eigen houtje zonnepanelen of
een windturbine in elkaar knutselen? Een fietskar monteren, een aarden
huis bouwen of je eigen bakstenen fabriceren? Koken en voedsel bewaren
zonder elektriciteit? Wat je ook zelf wil maken, de handleiding ervoor
staat op het internet. Een overzicht: Maak alles zelf: meer dan 1.000 online handleidingen voor doe-het-zelvers

——————————————————————————————————–

Een kerncentrale in je kelder: 40 jaar lang energiezekerheid

Een kerncentrale in je kelderHet Japanse Toshiba brengt een micro-kernreactor op de markt om je huis en je elektrische auto van energie te voorzien. De reactor werkt geheel automatisch en produceert tot 40 jaar lang
elektriciteit zonder dat er brandstof moet worden bijgetankt. De
centrale wordt gebouwd in de fabriek en gevuld met kernbrandstof ter
plaatse gebracht. Als de kernreactor is uitgedoofd, komt Toshiba hem
weer halen. Lees meer: Een kerncentrale in je kelder: 40 jaar lang energiezekerheid.

——————————————————————————————————–

Een lowtech koelkast voor groenten en fruit

Voedsel bewaren buiten de koelkast

Veel voedsel dat we in de koelkast bewaren, hoort er eigenlijk niet
in thuis. Dat geldt voornamelijk voor verschillende soorten fruit en
groenten. Jihyun Ryou, een Koreaanse die afstudeerde aan de Nederlandse
Design Academy in Eindhoven, ging luisteren naar oudere mensen en
vertaalde hun kennis over het bewaren van voedsel in een hedendaags
design dat zowat de helft van de koelkast overbodig maakt. Lees meer: Een lowtech koelkast voor groenten en fruit.

——————————————————————————————————–

Een hightech keuken zonder elektriciteit

Keukenmachine op trapkracht
Elektrische keukenapparaten hebben een beperkte levensduur, wat een
constante stroom aan afval met zich meebrengt. Bovendien moeten er
steeds nieuwe apparaten worden gefabriceerd, wat veel energie en
grondstoffen kost. Daarbij komt nog het elektriciteitsverbruik tijdens
de bediening, en de herrie die de toestellen produceren.

Het kan ook anders, zo bewijst het met de voet aangedreven
keukeneiland van de Duitse ontwerper Christoph Thetard. Ontworpen om
generaties lang mee te gaan, bespaart deze machine energie en
grondstoffen en houdt ze elektrisch en plastic afval van de
stortplaatsen weg. Bovendien kost het aandrijven van de keukenapparaten
dankzij een ingenieus mechanisme nauwelijks inspanning.

Lees meer: Een hightech keuken zonder elektriciteit.

——————————————————————————————————–

Bouw je eigen energiefiets of fietsmachine

Mayapedal vliegwielEen pedaalaangedreven krachtbron in huis kan een waardevolle
aanvulling zijn op andere hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind.

Daarbij moet wel beseft worden dat het opwekken van elektriciteit erg inefficiënt is en dat het mechanisch aandrijven van apparaten (indien mogelijk) de voorkeur geniet. We verzamelden links naar plannen voor de bouw van
energiefietsen waarmee je elektriciteit en/of mechanische energie kan
opwekken.

Niet alle handleidingen zijn gratis, en geen enkele is in het
Nederlands. Maar wie een aantal bronnen combineert, de tekeningen
bestudeert en een beetje creatief is, kan zowat alles bouwen wat hij of
zij wil. Kunnen lassen is handig, maar geen vereiste (je kan ook bouten
gebruiken). Lees meer: Bouw je eigen energiefiets of fietsmachine.

——————————————————————————————————–

Hoeveel energie kost de productie van zonnepanelen?

Hoeveel energie kost productie zonnepanelen Het opwekken van elektriciteit met (fotovoltaïsche)
zonnepanelen reduceert de uitstoot van luchtvervuilende stoffen, zware
metalen en broeikasgassen met 90 procent in vergelijking met
elektriciteit opgewekt door fossiele brandstoffen. Dat stelt een studie die deze maand verschijnt in “Environmental Science & Technology”.
Goed nieuws, zo lijkt het, maar dat verandert enigszins als je het
rapport effectief leest. De onderzoekers interpreteren hun gegevens
nogal optimistisch. Lees meer: Hoeveel energie kost de productie van zonnepanelen?

——————————————————————————————————–

Fiets met trapondersteuning gebruikt vliegwiel in plaats van batterij

Fiets trapondersteuningEen fiets met elektrische trapondersteuning zou ervoor kunnen zorgen
dat meer mensen besluiten hun auto voortaan te laten staan. Dat geldt
met name voor wie een heuvelachtig parcours aflegt en/of liever niet
bezweet op het werk aankomt.

Enig probleem is de batterij. De productie ervan kost aardig wat
energie en milieuvervuiling. Bovendien moet ze regelmatig vervangen
worden, wat de kosten flink opdrijft. De 22-jarige student Maxwell von
Stein bouwde een alternatief dat die nadelen niet heeft: een fiets met
een vliegwiel in plaats van een batterij. Lees meer: Fiets met trapondersteuning gebruikt vliegwiel in plaats van een batterij.

——————————————————————————————————–

Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

Isolatie eerst lichaam dan huisEr zijn bibliotheken vol geschreven over het belang van isolatie voor
woningen en over het rendement van verwarmingstoestellen. Maar over het
besparingspotentieel van kleding wordt in wetenschappelijke en
technische studies met geen woord gerept.

Nochtans is er ook op dat vlak
heel wat technologische vooruitgang geboekt. Moderne thermische
onderkleding kan ervoor zorgen dat de thermostaat flink lager kan worden
gedraaid – zonder aan comfort en sex-appeal in te boeten.

De potentiële
energiebesparing is enorm, de kostprijs nihil. Lees meer: Isolatie: eerst het lichaam, dan het huis

——————————————————————————————————–

De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar tachtig keer zuiniger

RAW 1De velomobiel en de elektrische fiets zijn twee technologieën die de
beperkte actieradius van de fietser vergroten — de eerste door het
optimaliseren van de aerodynamica en de ergonomie, de tweede door de
ondersteunende trapkracht van een elektrische motor gevoed door een
batterij.

De elektrische velomobiel combineert beide benaderingen en drijft
daarmee de actieradius van de fietser naar het toppunt. De fiets kan ook
op langere afstanden de rol van de auto overnemen. Lees meer: De elektrische velomobiel: bijna even snel als de auto, maar tachtig keer zuiniger.

——————————————————————————————————–

Haal de zon in huis: tegelkachels en warmtemuren



Tegelkachels en warmtemuren

Tegelkachels zijn milieuvriendelijker, zuiniger, gezonder,
veiliger en gezelliger dan alle moderne verwarmingsmiddelen samen.
Waarom zijn ze verdwenen en hoe krijgen we ze weer terug?

Haast niemand weet dat er vroeger een verwarmingstoestel bestond dat
alle moderne verwarmingstoestellen overtreft. Dan hebben we het niet
over de kolenkachel, maar over de (Europese) voorloper daarvan: de
tegelkachel. Een technologie van bijna duizend jaar oud, waarvan de
verdere ontwikkeling en verspreiding werd gedwarsboomd door de opkomst
van steenkool, aardgas en olie. Tegelkachels zijn groot en zwaar, maar
ze bieden zoveel voordelen dat ze het zouden verdienen om – opnieuw –
door de overheid gestimuleerd te worden. Lees meer: Haal de zon in huis: tegelkachels en warmtemuren.

——————————————————————————————————–

Een computer uit karton: ecotech waanzin

Computer uit kartonGadgets en computers vormen een steeds grotere aanslag op het milieu en
de energievoorraden. Maar ze in een kartonnen behuizing stoppen, is niet
de oplossing. Wel integendeel. De kartonnen computer van Recompute is pure dwaasheid. Terwijl de echte oplossing voor de hand ligt. Lees meer: Een computer uit karton.

——————————————————————————————————–

Elektrische auto rijdt even ver als 100 jaar geleden

Elektrische auto rijdt even ver als 100 jaar geledenElektrische motoren en batterijen zijn aanzienlijk verbeterd op honderd
jaar tijd, maar de elektrische auto’s van vandaag hebben een
actieradius die – in het beste geval – gelijk is aan die van hun
voorgangers aan het begin van de twintigste eeuw. Lees meer: Elektrische auto rijdt even ver als 100 jaar geleden

——————————————————————————————————–

Maak je eigen lowtech verticale moestuin

Lowtech verticale boerderijOm je eigen groenten en fruit te telen heb je niet noodzakelijk een
grote lap grond nodig. Je kan op een terras of zelfs binnenshuis met
verrassend weinig plaats een productieve moestuin aanleggen. Het kost
nauwelijks geld of onderhoud. Het geheim: plastic flessen en de
instructies van Willem van Cotthem. Lees meer: Maak je eigen lowtech verticale moestuin



——————————————————————————————————–

Bijna 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie

Bijna 40 kleine windturbines getestEen persoonlijke windturbine op je dak of in de tuin: het is een
aantrekkelijk idee, maar in praktijk werkt het – helaas – niet. Nog
afgezien van bijkomende problemen zoals geluidsoverlast en gevaar
(windmolens kunnen bijvoorbeeld wel eens een wiek verliezen), is de
elektriciteitsopbrengst ervan bedroevend laag.

De terugverdientijd is
daardoor veel langer dan de levensduur van de machines (zoals we eerder
al berekenden voor de Energy Ball). Nog problematischer is dat de productie van persoonlijke windturbines
vaak meer energie kost dan de machines gedurende hun levensduur
opleveren.
Ook gebeurt het dat kleine windmolens tijdens het gebruik meer
elektriciteit verbruiken dan ze opleveren. De machines zijn dus niet
alleen een slecht idee voor de portemonnee, ze schaden ook het milieu. Lees meer: Bijna 40 kleine windturbines getest: veel geld voor weinig energie.

 ——————————————————————————————————–

Mag het een zuinig lampje minder zijn?

Mag het een zuinig lampje minder zijnIn de strijd tegen de klimaatopwarming, het dreigende energietekort en de economische crisis worden spaarlampen, elektrische auto’s, windmolens, zonnepanelen, groene gadgets en hogesnelheidstreinen ingezet. Door het ontwerpen van zuiniger technologie zouden we geld, energie en CO2 kunnen besparen. Het te verwachten succes van die aanpak is twijfelachtig. Lees meer: Mag het een zuinig lampje minder zijn?

——————————————————————————————————–

Verwarm je huis met aarde en autobanden: bouw een earthship

Bouw een earthshipEen spotgoedkoop en 100 procent ecologisch huis dat alle comfort biedt
zonder aangesloten te zijn op het elektriciteitsnet, de waterleiding, de
riolering en het aardgasnetwerk. Het bestaat, maar er eentje bouwen mag
(voorlopig) niet.

Een earthship (of, vrij vertaald, een woonark) is een volledig
zelfvoorzienend huis dat over een natuurlijke temperatuurregeling en
ventilatie beschikt, en dus gèèn verwarmingsinstallatie heeft. Toch
heerst er het hele jaar door een binnentemperatuur tussen 17 en 24
graden. Het gebouw wekt bovendien zijn eigen elektriciteit op, verzamelt
en filtert zijn eigen drinkwater en zuivert zelf al het afvalwater. Het
huis wordt gedeeltelijk ingegraven en is grotendeels opgebouwd met
afvalmateriaal, vooral autobanden, aluminium blikjes en glazen flessen. Lees meer: Verwarm je huis met aarde en autobanden: bouw een earthship

——————————————————————————————————–

Maak alles samen: open modulaire hardware

Detail waterkoker

Teruggrijpen naar traditionele ambachten is één manier om de wegwerpmaatschappij stokken in de wielen te stelen.

In dit artikel bespreken we een tweede mogelijkheid: het ontwerp van
modulaire gebruiksvoorwerpen, waarvan de afzonderlijke onderdelen na
gebruik kunnen dienen voor het ontwerp van een nieuw gebruiksvoorwerp.

Een aantal opmerkelijke projecten combineert de modulariteit van
systemen zoals LEGO en Meccano met de collaboratieve kracht van
initiatieven zoals Wikipedia of Linux. Het doel is een open modulair
ontwerpsysteem gericht op het hergebruik van onderdelen, dat niet alleen
duurzaam maar ook democratisch is. Lees meer: Maak alles samen: open modulaire hardware.

——————————————————————————————————–

Een groene auto uit 1949: de 2PK

Een groene auto uit 1949Wie zich afvraagt waarom zuiniger technologie niet tot zuiniger auto’s leidt, moet eens een kijkje nemen in deze (Nederlandstalige) Citroën-brochures uit 1954 en 1974. Het zijn originele, ingescande folders van de 2CV of Deux Chevaux (“2PK”, “geit” of “eend” in de Vlaamse en Nederlandse volksmond). Ondanks alle spitstechnologie die sindsdien in auto’s is gestopt, blijft de 2PK uit 1949 zuiniger dan de kleinste Citroën vandaag. Een vergelijking van de specificaties laat zien waar het schoentje wringt. Lees meer: Een groene auto uit 1949: de 2PK


——————————————————————————————————–

De microwindturbines van de toekomst?

De microwindturbines van de toekomstEen
Afrikaanse tiener slaagt waar tot nu toe elke westerse fabrikant is in
gefaald: het bouwen van een microwindturbine die meer energie oplevert
dan de productie ervan kost. Vrijwel gratis bovendien, want helemaal
gemaakt uit schroot en andere afvalmaterialen. Lees meer: De microwindturbines van de toekomst?

 

——————————————————————————————————–

Tegels als een alternatief voor staal: de herontdekking van het tamboerijngewelf

TamboerijngewelfIn Engeland is een ecologisch huis gebouwd dat (letterlijk) steunt op
een eeuwenoude, bijna vergeten techniek: het “tamboerijngewelf” of de
“Catalaanse boog”. De methode bestaat uit het aan elkaar plakken van
dunne lagen tegels, waarmee structuren mogelijk zijn die een hedendaags
architect normaal gezien niet zou kunnen of durven bouwen zonder stalen
bewapening.

Het tamboerijngewelf werd ontwikkeld in de veertiende eeuw
en veel later geperfectioneerd door de Catalaanse architecten van het
Modernisme, waaronder Antoni Gaudí. Lees meer: Tegels als een alternatief voor staal: de herontdekking van het tamboerijngewelf.


——————————————————————————————————–

Weg met het gazon: prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens

Prairietuin met bloemen
Een tuin heeft vaak weinig of niets met natuur te maken. Een gazon
omzoomd met strak gesnoeide planten trekt nauwelijks dieren of insecten
aan, vraagt veel onderhoud en heeft bestrijdingsmiddelen, kunstmest en
drinkwater nodig.

De Belgische vzw Mier pakt het verstandiger aan. Hun inspirerende
tuinontwerpen zijn nagenoeg onderhoudsvrij, zuinig met water, bestand
tegen plagen en ziektes, bevorderlijk voor de biodiversiteit, goedkoop,
mooi en kleurrijk. Lees meer: Weg met het gazon: prairietuinen, regentuinen, puintuinen en beestentorens.

——————————————————————————————————–

Europa zoekt vrachtfietsers (m/v)

Timmerman op vrachtfiets kopenhagenWie over goede fietsbenen beschikt, heeft steeds meer jobs voor het
oprapen. Het aantal bedrijven dat vrachtfietsen inzet, groeit snel. Uit
een aantal verkennende studies blijkt dat minstens een kwart van het
goederenverkeer binnen de stad per vrachtfiets zou kunnen gebeuren. Met
speciale verdeelcentra, grotere voertuigen en elektrische
trapondersteuning kan dat aandeel verder oplopen.

De vrachtfiets is in de stad minstens even snel als de bestelwagen en
veel goedkoper in gebruik. Dat geeft een sterke economische impuls om
de bestelwagen aan de kant te laten. Ook voor het verlenen van diensten
biedt de vrachtfiets een aantal belangrijke economische voordelen. Lees meer: Europa zoekt vrachtfietsers (m/v).

——————————————————————————————————–

België en Nederland voor de Industriële Revolutie: 16.000 stadsplannen

Belgie en nederland voor de industriele revolutieDe universiteitsbibliotheek van Bern in Zwitserland biedt op haar website een overweldigende collectie aan van 16.000 kaarten, stadsplannen en tekeningen van de 16de tot de vroege 19de eeuw. Vooral de kaarten van afzonderlijke steden en dorpen zijn interessant.

Vlaanderen, België en Nederland zijn zeer goed vertegenwoordigd, met elk honderden plannen van niet alleen grote steden maar ook kleine dorpjes (vaak voorzien van Franstalige, Duitstalige of Latijnse straatnamen). Lees meer: België en Nederland voor de Industriële Revolutie: 16.000 stadsplannen.
——————————————————————————————————–

Olie te duur? Stook de bossen op!

PelletsHout is in princpe een CO2-vrije brandstof, omdat er
koolstof wordt verbrand die uit de normale koolstofcyclus wordt gehaald. Bomen
nemen eerst CO2 op uit de lucht, zodat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding
ervan geen extra broeikasgassen in de atmosfeer blaast.

Probleem is dat het
verbranden van hout volgens het Amerikaanse Environmental Protection
Agency (EPA) gemiddeld 350 keer meer luchtvervuiling veroorzaakt dan
het
verbranden van huisbrandolie. Dat komt vooral door de veel lagere
efficiëntie van de verbranding. Bovendien geldt het CO2-voordeel van hout alleen
als
de brandstof op kleine schaal wordt ingezet (zoals tijdens het stenen
tijdperk). Van zodra bomen sneller gekapt worden dan er nieuwe kunnen
groeien,
zorgt de verbranding van hout wel degelijk voor extra CO2-emissies. Lees meer: 

——————————————————————————————————–

Speedboten voor milieubewuste snelheidsfreaks

Speedboten voor milieubewuste snelheidsfreaksSnelheidskicks zijn niet per definitie slecht voor het milieu. Een reeks diverse, nieuwe vaartuigen breekt het ene snelheidsrecord na het andere, zonder dat er een druppel olie aan te pas komt. Aan spektakel geen gebrek, want de door wind aangedreven speedboten kiezen geregeld het luchtruim – als het fout gaat. Lees meer: Speedboten voor milieubewuste snelheidsfreaks

——————————————————————————————————–

Zo lossen we de energiecrisis (nooit) op

Zo lossen we de energiecrisis nooit opZolang we niet stoppen met het bouwen van nieuwe steenkool-, olie- en
gascentrales heeft het ontwikkelen van energie-efficiënte technologie
en het plaatsen van zonnecentrales en windmolens weinig zin. Veel
belangrijker dan wat we wel doen, is wat we niet doen.

Het aandeel van hernieuwbare energie in de totale
elektriciteitsproductie stijgt. Maar dat zet weinig zoden aan de dijk
zolang ook de totale elektriciteitsproductie blijft stijgen. We stoken
nog altijd ieder jaar meer fossiele brandstoffen op. Hernieuwbare
energiebronnen vervangen geen steenkool-, olie- of gascentrales, ze
vangen slechts (gedeeltelijk) het steeds groeiende energieverbruik op. Lees meer: Zo lossen we de energiecrisis (nooit) op

——————————————————————————————————–

Van passiefhuis naar passiefstad

Sun sEen
passiefhuis is een gebouw dat door een uitgekiend ontwerp verwarmd en
gekoeld kan worden zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. In
plaats daarvan worden de warmte van de zon en de verkoeling van de wind
optimaal aangewend.

Architecten hebben wereldwijd het nut aangetoond van passiefhuizen,
maar de vraag die tot nu toe nauwelijks werd gesteld, is hoe we die
methode kunnen veralgemenen naar een stedelijke omgeving. Nochtans is
dat essentiëel als we willen dat het passiefhuis meer wordt dan een
curiositeit.

Een dichtbevolkte stad ontwerpen waar elk gebouw wordt verwarmd en
gekoeld door middel van natuurlijke energiebronnen is een veel grotere
uitdaging dan het ontwerpen van een individueel, vaak vrijstaand
passiefhuis. Maar hedendaags onderzoek, dat eeuwenoude kennis combineert
met krachtige computertechnieken, laat zien dat passiefsteden met een
hoge bevolkingsdichtheid wel degelijk mogelijk zijn. Lees meer: Van passiefhuis naar passiefstad.

——————————————————————————————————–

Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen

De chinese kruiwagenDe
Chinese kruiwagen speelt een belangrijke rol in de
transportgeschiedenis van het Oosten. Terwijl de Europese kruiwagen
enkel werd ingezet voor het vervoer van vracht op zeer korte afstand,
was de Chinese kruiwagen eeuwenlang een universeel voertuig voor het
transport van zowel goederen als passagiers op veel grotere afstanden.

Bij de Chinese kruiwagen – die ook in sommige andere Oosterse landen
werd gebruikt – is het veel grotere wiel in het midden geplaatst,
waardoor een persoon een drie keer zwaardere lading kan vervoeren dan in
het geval van een Europese kruiwagen. Bovendien werd de menselijke
“bestuurder” van de kruiwagen soms bijgestaan door lastdieren en door
windkracht, zodat nog zwaardere ladingen konden worden vervoerd. Het
unieke voertuig kent geen enkele tegenhanger in de Europese
transportgeschiedenis. Lees meer:  Het geniale ontwerp van de Chinese kruiwagen.

——————————————————————————————————–

Honderd procent groene energie: een wereldwijd netwerk van duurzame energie?

Honderd procent groene stroomKan de Europese samenleving volledig draaien op hernieuwbare energie?
Aan indrukwekkende plannen ontbreekt het in elk geval niet: van het
bouwen van reuzenwindmolenparken in de Noordzee tot het importeren van
zonne-energie uit de Sahara.

Eén ‘detail’ wordt daarbij meestal over het
hoofd gezien: de nood aan vele honderdduizenden kilometers nieuwe
hoogspanningslijnen en andere transmissie-infrastructuur. Lees meer: Honderd procent groene stroom: een wereldwijd netwerkl van duurzame energie.

——————————————————————————————————–

De landbouwmachines van de toekomst?

Elektrisch aangedreven land- en tuinbouwwerktuig de 12 ambachten

De kleinschalige, organische landbouw is te verkiezen boven de
grootschalige, geïndustrialiseerde roofbouw die in de loop van de
twintigste eeuw de norm is geworden in de westerse wereld – en die
steeds vaker wordt opgedrongen aan landen waar wel nog traditionele
landbouw wordt bedreven.

Het nadeel is dat duurzame landbouw per definitie meer handenarbeid
vraagt, die niet altijd even gezond is voor het lichaam. Het onderzoek
naar kleine en lichte landbouwvoertuigen die de lichamelijke belasting
verminderen, staat in de kinderschoenen. Maar er zijn intussen een
aantal interessante prototypes ontwikkeld, die een idee geven van de
mogelijkheden en de uitdagingen. Lees meer: De landbouwmachines van de toekomst?

——————————————————————————————————–

Insectenvlees: een alternatief voor vegetarisme?

InsectenvleesDe
consumptie van vlees krijgt steeds meer kritiek vanuit ecologische
hoek. Een mogelijk antwoord daarop is de kweek van insectenvlees, die
een stuk milieuvriendelijker belooft te zijn dan de industriële kweek
van varkens, koeien of kippen.

Hoewel insecten door miljoenen mensen als een lekkernij worden
beschouwd, met name in veel tropische landen, zijn ze bij ons in de
keuken taboe. Maar insectenvlees zou ook onherkenbaar kunnen worden
gemaakt of in grote getale gekweekt kunnen worden als veevoeder voor
kippen, varkens, koeien en vissen. Daarmee zou de milieukost van vlees
omlaag kunnen zonder voedseltaboes te doorbreken. Lees meer: Insectenvlees: een alternatief voor vegetarisme?

——————————————————————————————————–

Voorbij de blokhut: bouwen met volledige bomen

Voorbij de blokhut 2

De stammen en takken van bomen kunnen de vreemdste vormen aannemen
als de natuur haar gang kan gaan. Maar omdat de houtindustrie rechte
planken wil, zijn het kaal kappen van oude wouden en het aanleggen van
boomplantages met vrijwel identieke, kaarsrechte exemplaren de norm. Het
kan ook anders.

De Amerikaanse bouwfirma “Whole Trees Architecture” zaagt bomen niet tot balken en planken om er huizen, trappen of balkons
mee te bouwen, maar gebruikt de bestaande, natuurlijke vormen van
liefst lokale bomen. Deze inspirerende benadering levert heel wat
ecologische, economische en bouwtechnische voordelen op. Lees meer: Voorbij de blokhut: bouwen met volledige bomen.

——————————————————————————————————–

Duizend jaar fossiele brandstoffen: de vergeten geschiedenis van turf en steenkool

Productie van glas in nederlands jaren 1700
De geschiedenis van energie wordt meestal als volgt samengevat: van de
Oudheid tot het begin van de Industriële Revolutie maakte de mens
gebruik van biomassa, zon, wind en menselijke en dierlijke arbeid.
Vervolgens werden al deze hernieuwbare energiebronnen vervangen door
fossiele brandstoffen: eerst steenkool, daarna olie en gas.

Hoewel deze historische samenvatting globaal genomen correct is,
waren er een aantal niet te verwaarlozen uitzonderingen. Het succes van
zowat alle economisch belangrijke naties in West-Europa tijdens het
laatste millennium – Vlaanderen, Nederland, Engeland – was gebouwd op
een massaal gebruik van fossiele brandstoffen zoals turf en steenkool. Lees meer: Duizend jaar fossiele brandstoffen: de vergeten geschiedenis van turf en steenkool.

——————————————————————————————————–

Leven zonder koel- en vrieskast: maak een zonnedroger voor de tuin of het balkon

Gedroogde paddestoelen
Wie het elektriciteitsverbruik fors omlaag wil krijgen, stoot
uiteindelijk op de problemen die koelkast en vrieskast heten. Zelfs
nieuwe en zuinige modellen verbruiken samen al gauw 1 kWh per dag.
Gelukkig bestaan er heel wat alternatieven voor deze meestal als
onmisbaar beschouwde modern apparaten.

In een eerste artikel verkennen we de zonnedroger, waarmee kruiden,
groenten, fruit, vlees en vis een door de zon aangedreven bewaarproces
ondergaan. Een zonnedroger wordt in warme landen al gauw te heet, wat
betekent dat het apparaat ook bij ons goed functioneert. Lucas Brouns
leerde er eentje bouwen en doet in deze gastbijdrage verslag van zijn
ervaringen – bouwplannen inbegrepen. Lees meer: Leven zonder koel- en vrieskast: maak een zonnedroger voor de tuin of het balkon.

——————————————————————————————————–

Windenergie kan slechts fractie van wereldwijde energieverbruik leveren

Global_wind_patterns
Er is geen gebrek aan ambitieuze plannen voor de grootschalige inzet
van windturbines. In eerdere artikels hebben we daar al een aantal
vraagtekens bij geplaatst. 

Een van de problemen is dat windturbines en windparken wind “stelen” van elkaar,
met het gevolg dat ze veel verder uit elkaar zouden moeten worden
geplaatst dan in die grootse plannen het geval is. Volgens recente
onderzoeken speelt dat probleem nog veel meer op globaal niveau.

De berekeningen betreffende het globale potentieel van windenergie
zijn grondig fout, omdat ze geen rekening houden met het feit dat de
energie die de eerste windturbine uit de lucht haalt, niet meer door de
tweede windturbine kan worden gebruikt. Gebeurt dat wel, dan blijkt het
potentieel van windenergie wereldwijd veel kleiner: hoogstens een kwart
tot de helft van wat tot nu toe als haalbaar werd beschouwd. Maar zelfs
die hoeveelheid energie kunnen we niet oogsten omdat we het klimaat
grondig zouden verstoren. Lees meer: Windenergie kan slechts fractie van wereldwijde energieverbruik leveren

——————————————————————————————————–

Open source energieproductie: de Solar Fire P32

Solar fire p32 lowtech zonnecollector

De kapitaalkosten van thermische zonnecentrales dalen snel als
gevolg van een aantal recente innovaties gericht op het
vereenvoudigen van de technologie. Het spectaculairste voorbeeld is de Solar Fire P32,
een zonnecollector die in in 2010 werd ontwikkeld door de Franse NGO
“The Solar Fire Project”.

Het is een open source ontwerp – de
plannen zijn gratis te downloaden en iedereen mag de machine nabouwen
– maar de zonnecentrale is ook te koop voor 7.500 dollar – de prijs
van een kleine windturbine. Lees meer: Open source energieproductie: de Solar Fire P32.

——————————————————————————————————–

Moderne architectuur uit afvalmateriaal

Convectoren-1
Een modern huis bouwen kost veel energie. Het grootste deel daarvan zit
in de productie en het transport van de bouwmaterialen: staal, beton,
glas, baksteen. Omdat de energiekost van de bouw van een huis veel
groter is dan het jaarlijkse energieverbruik (verwarming, koeling en
elektriciteits-verbruik) duurt het vele tientallen jaren alvorens een
energiezuinig huis een effectieve energiebesparing oplevert.

Een aantal architecten heeft daar iets op gevonden: ze gaan in de
buurt van de bouwplaats op zoek naar afgedankte materialen en ontwerpen
vervolgens het nieuwe huis volledig op basis van wat ze hebben kunnen
vinden. Bouwen met afvalmateriaal dus, maar het resultaat ziet er
allesbehalve armoedig uit.

Lees meer: Moderne architectuur uit afvalmateriaal.

——————————————————————————————————–

Houtgasauto’s: rijden op brandhout

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd vrijwel het volledige wagenpark in
Europa omgebouwd om op brandhout te kunnen rijden. Houtgasauto’s zijn
een niet zo elegant maar wel efficiënt en ecologisch alternatief voor
benzinewagens. De autonomie ervan is vergelijkbaar met die van een
elektrische auto. Stijgende brandstofprijzen en de opwarming van het
klimaat hebben de aandacht voor de vergeten technologie weer
aangewakkerd: wereldwijd rijden er intussen vele tientallen chauffeurs
rond met hun zelfgemaakte houtmobiel. Lees meer: Houtgasauto’s: rijden op brandhout

Joost conijn houtgasauto


Posted

in

by

Tags: