
Als racewagens op zonne-energie kunnen rijden, waarom dan
gewone auto’s niet?
Zondag ging de World Solar Challenge van start. Een dertigtal
racewagens rijdt meer dan 3.000 kilometer dwars door Australië met alleen de
zon als brandstof (het Belgische team vertrok in pole position.)
Zonnewagens zijn elektrische voertuigen die hun eigen elektriciteit opwekken,
via de ongeveer 6 vierkante meter zonnepanelen op hun carosserie en een groot
aantal met elkaar verbonden batterijen, die dienst doen als brandstoftank. Begin volgend jaar komt de eerste zonnewagen voor alledaags gebruik op de markt, de Venturi Astrolab (foto).
——————————————————————————————————–
——————————————————————————————————–
Bij de eerste editie van de wedstrijd in 1987 bedroeg de gemiddelde
snelheid van de winnaar 67
kilometer per uur. Twee jaar geleden, bij de vorige editie, was dat
bijna 103 kilometer per uur. De zonnewagens, die zich tussen het gewone
verkeer bevinden, zijn dit keer dan ook gewaarschuwd voor de geldende
maximumselheden.
Bijtanken
Waarom rijden gewone auto’s niet op zonne-energie? De technologie is er. Maar ten eerste ontvangen de meeste landen nu
eenmaal minder zonne-energie dan Australië. Als de zonnewagens dezelfde
prestaties willen optekenen in West-Europa, dan moeten ze twee keer zoveel
zonnepanelen installeren. De energie-efficiënte van zonnecellen stijgt
gemiddeld met een halve procent per jaar, zodat de nu deelnemende racewagens pas
over 20 jaar hier even snel zullen kunnen rijden dan in Australië. Een tweede
probleem is de nacht. Lange nachtelijke ritten zijn uitgesloten want er kan
onmogelijk worden “bijgetankt”.
——————————————————————————————————–
Als de auto op
lange termijn wil overleven, dan moet hij opnieuw trager en lichter worden, afgestemd
op de efficiëntie van zonnepanelen en batterijen
——————————————————————————————————–
De onbetrouwbaarheid van zonne-energie is echter niet de reden
waarom auto’s op zonne-energie vandaag onrealistisch zijn. Aan het probleem van
de nacht kan een mouw worden gepast door in dat geval op elektriciteit te
rijden die door tankstations wordt geleverd. Die elektriciteit wordt dan
gemaakt uit windenergie, en uit fossiele brandstoffen en kernenergie. Auto’s
zijn dan nog altijd niet honderd procent milieuvriendelijk, maar aangezien het
meeste verkeer overdag rijdt, is de milieuwinst groot. Die tankstations kunnen ook van pas komen bij donker weer.
Snelheid
Ook de lagere snelheid is niet onoverkomelijk. Als de gemiddelde snelheid van auto’s daalt, rijden we
weliswaar trager, maar geraken we evengoed op onze bestemming. De
snelheid zou zelfs kunnen variëren al naargelang het weer: op zonnige
dagen kunnen we dan sneller (of verder) rijden dan op een grijze dag.
Voor traditionele elektriciteitsproductie is dat een probleem, maar
zonnewagens kunnen die wispelturigheid juist opvangen door het
aanpassen van hun snelheid.
Zonnewagens worden steeds lichter, maar gewone auto’s worden
ieder jaar opnieuw groter, zwaarder, krachtiger en sneller.
Automotoren zijn veel zuiniger geworden, maar die winst wordt altijd
weer
opgeslokt door meer gewicht, vermogen, hogere prestaties en extra
elektronica. Als
alle winst van zuiniger motoren de afgelopen decennia in een lager
brandstofverbruik was gestopt, dan zouden auto’s vandaag de dag
nauwelijks
nog energie verbruiken. Het betreft niet alleen fenomenen zoals de
stadsjeeps. Een Volkswagen Polo is vandaag groter en zwaarder dan een
Volkswagen Golf uit het begin van de jaren tachtig.
Stofzuiger
Een racewagen op zonne-energie weegt nauwelijks meer dan 200 kilogram
en verbruikt evenveel energie als een stofzuiger. Onze auto’s zijn in
vergelijking daarmee mastodonten. Nochtans slagen beide types
voertuigen in hun doel: het verplaatsen van een menselijk persoon. De meerderheid
van de bevolking heeft
geen boodschap aan een auto die 200 kilometer per uur rijdt en sportief accelereert. Toch
krijgt
iedereen die aangeboden, ook als je het kleinste en sloomste model
koopt.
Volgens
de autofabrikanten is het stijgende gewicht het gevolg van steeds hogere
veiligheidsmaatregelen, maar het beter op elkaar afstemmen van de verschillende
automodellen (de botscompatibiliteit) en het verlagen van de maximumsnelheid zou
een minstens even groot effect hebben op de verkeersveiligheid.
——————————————————————————————————–
Zonnewagens kunnen de wispelturigheid van de zon opvangen door hun snelheid aan te passen.
——————————————————————————————————–
Grote en kleine autofabrikanten pakken de laatste jaren uit
met (prototypes van) elektrische auto’s die dezelfde prestaties optekenen als sportwagens met
verbrandingsmotoren. Maar daarmee sturen ze de ecotechnologie de
verkeerde richting uit. Het zijn net de hoge prestaties die het probleem
vormen. Elektrische sportwagens moeten opgeladen worden, met elektriciteit die
in de meeste gevallen door fossiele brandstoffen is opgewekt.
Als de auto op
lange termijn wil overleven, dan moet hij opnieuw trager en lichter worden, afgestemd
op de efficiëntie van zonnepanelen en batterijen. Het heeft alleen maar zin om zonnepanelen op de carroserie
van auto’s te plaatsen als tegelijk de prestaties worden verlaagd. Zoniet wordt
de technologie gebruikt voor het invullen van een nog niet bestaande vraag,
zoals het koelen van de auto terwijl die geparkeerd staat (een toepassing die
al op de markt is). Maar zelfs dan blijft het wellicht een illusie om een auto aan te drijven met alleen maar de energie van de zonnepanelen op het dak – lichte en trage voertuigen zouden wel met zonne-energie op de parkeerplaats kunnen worden opgeladen.
Er zijn maar weinig autofabrikanten die begrepen hebben dat de auto van de toekomst er heel anders zal gaan uitzien. Een voorbeeld is de
maker van de Venturi Astrolab. Deze auto, die in januari 2008 op de markt komt, combineert
lichtgewichtmaterialen uit de race-industrie met bescheiden
prestaties, zoals een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur. Begin volgend jaar komt er nog een aan: de Solar Bug.
© Kris De Decker
Update: alle deelnemers van de World Solar Challenge 2009.
——————————————————————————————————–
Een groene auto
uit 1949 : de 2PK
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om een elektrische auto te laden?
Auto’s op gebakken lucht: na de hype over waterstof, is er nu de auto op lucht.
Vliegende auto’s : een SUV of een sportwagen zijn straks helemaal passé.
Vrachtwagens met trappers : een nieuwe generatie vrachtfietsen
Trolleybussen en trolleytrucks : elektrisch transport voor een koopje
Kitesurfing voor vrachtschepen : maakt het zeilschip een comeback?
Vliegende trucks : kan de luchtvaart ook milieuvriendelijk zijn?
Vliegtuig op wielen : is de hogesnelheidstrein milieuvriendelijker dan het vliegtuig?
Houtgasauto’s : rijden op brandhout
Elektrische auto rijdt even ver als honderd jaar geleden
De file voorbij: afscheid van het automobilisme
Blijf op de hoogte via nieuwe berichten via e-mail, feed, twitter of facebook.



Plaats een reactie